Foto: Istock

2019: Et godt nytt brexitår?

2018 sluttet med brexit-saken surrende både i Brussel og London. 2019 åpner med det samme. Underhuset i London vil i neste uke, mest sannsynlig den 15. januar, stemme over Theresa Mays brexit-løsning. Sannsynligheten for et ja anses å være liten, og dermed åpner det for ulike "løsninger"; nyvalg, ingen avtale eller en ny folkeavstemning.

Publisert 07.01.19 Av: Knut Arne Sanden

29. mars skal Storbritannia være ute av EU og er det ingen avtale venter det "kaos" på en rekke områder dersom man ikke får på plass overgangsordninger. I sin julehilsen til Samveldet manet dronning Elisabeth til respekt for ulike synspunkter.

Den neste store begivenheten i EU dette året er valget til et nytt Europaparlament. Det finner sted i siste uken av mai.

Der forventes det at de "klassiske" partiene som sosialister og moderatkonservative vil gå tilbake. Det kommer ingen briter med i den nye plenumsforsamlingen. Dermed forsvinner en retorisk respektert gruppe fordelt på flere partier, i tillegg til UKIP (UK independence Party) som da har fått det slik de ville.

Sosialister i nesten alle EU-land vil gå sterkt tilbake, i Tyskland og Italia og kanskje forsvinne helt i Frankrike. Spania vil kunne få en litt større gruppe.

På den moderatkonservative siden vil det også skje frafall hos velgerne som vil gå til populistiske partier både til høyre så vel som til venstre.

Det "fornuftige" flertall i parlamentet vil bli sterkt redusert, kanskje forsvinne og dermed vanskeliggjøre fornuftige beslutninger.

Spenningen mellom EU og Russland vil fortsette over Krim-anneksjonen, selv om flere land ønsker en mindre streng linje overfor Putin.

I nabolandet Sverige har man fortsatt ingen regjering og i Belgia sitter den på oppsigelse fram til ordinært nytt valg den 26. mai. I Finland er det riksdagsvalg i april, noe som også kan skje i Danmark i løpet av våren.

Velkommen til et nytt år i Europa. Eurologgen vil fortsette å gi deg nyheter innenfor europeisk økonomi og arbeidsliv.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler