Foto: Istock

Belgia: Regjering på vent

Belgia styres nå av en regjering uten flertall i parlamentet. Det skjedde da det største partiet det flamske høyreorienterte N-VA valgte å trekke seg ut av regjeringen. Årsaken var FNs immigrasjonspakt som de nektet statsministeren Charles Michel å undertegne. Det gjorde han likevel og dermed mistet regjeringen sitt flertall.

Publisert 09.01.19 Av: Knut Arne Sanden

Statsministeren satset på å fortsette som mindretallsregjering noe det er liten tradisjon for i Belgia. Opposisjonen nektet å avgi en tillitserklæring og Michel gikk til kongen for å be om avskjed. Der fikk han nei, i hvert fall foreløpig, så nå ser det ut til at han blir sittende fram til det nasjonale valget 26. mai da man også skal velge et nytt EU-parlament.

Det betyr at flere viktige saker ikke blir vedtatt, blant annet endringer i ledighetstrygden som mange oppfatter som negative for ledige arbeidsfolk.

Også forslaget om økt pensjonsalder kan kanskje ikke bli iverksatt. Uansett er det folket som avgjør den 26. mai dersom det ikke mot de fleste formodninger blir et nyvalg før den tiden.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler