Da terroren traff Strasbourg og byen ble lagt helt øde

Vi hadde akkurat fått maten på bordet på det stedet hvor vi skulle spise, de ansatte ved de fire faglige kontorene i Brussel på reise for å besøke Europaparlamentet og Europarådet i Strasbourg.

Publisert 13.12.18 Av: Hans Øyvind Nilsen

Da sa den ene:
-Det er skyting rett bort i gata her, ved julemarkedet.

Vi tok det ikke helt på alvor først, ikke hadde vi hørt noe heller. Kanskje var det bare et slags fyrverkeri. Litt senere kom det meldinger om drepte og skadde. Avisene begynte å dekke saken på nettet og TV-kameraer ble rigget opp.

Stemningen endret seg kraftig. De som skottet ut av vinduene i annen etasje så ingen ting, men inngangsdøra i første ble låst. Vi spiste opp maten og fikk beskjed om at på politiets ordre kunne vi ikke forlate stedet.

Senere ble det klart at to var drept og 6-11 personer var skadet. Den antatte gjerningsmannen hadde kommet unna i en drosje, mest sannsynlig såret etter treff med politiet.

Der satt vi og kom ikke hjem til hotellene hvor vi bodde.

Ved 23-tiden fikk vi slippe ut og ble rådet til å gå en bestemt veg. Ikke alle skulle dit og la seg på veg i en annen retning. Det gikk et stykke mot katedralen i Strasbourg hvor alt var avstengt av soldater og bevæpnet politi. Det hadde begynt å regne lett og restauranter og kafeer fikk beskjed om å huse de som gikk ute. Det ble en langvarig venting og først nærmere 02.00 tiden anså politiet det sikkert nok til at folk kunne følges hjem under strengt bevæpning.

Dagen etter, onsdagen, var hele det store julemarkedet stengt. Gatene lå øde og folk holdt seg hjemme med unntak av politi og soldater som holdt seg varme i bilene sine, med fingeren på avtrekkeren i tilfelle samme person eller andre skulle dukke opp.

Torsdag var det klart at tre ble drept og 11 mer eller mindre såret, delvis av kuler og delvis av kniv.

Slik kom terroren til en ny by i Frankrike, midt i julemarkedet, akkurat som i Berlin to år før.

Uansett oppbud av sikkerhetsstyrker ser det ikke ut som man kan garantere seg mot personer som vil ødelegge og drepe.

Europarlamentets dører ble også lukket den kvelden. Der bestemte presidenten at debatten skulle fortsette utover natten. Ingen terror skulle bidra til å stenge EUs mest demokratiske institusjon. Det ville vær en seier for ham og et nederlag for demokratiet.

Det var mange trøtte MEPer (som de kalles, Members of the European Parliament) å se dagen derpå.

Men de utøvet sin demokratiske plikt.

PS: Cherif Chekatt, som er 29 år og født i Strasbourg, og som antas å være gjerningsmannen er nå rapportert skutt og drept av politiet.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler