LO-DK er død - leve FH

1.januar er Skandinavias eldste LO død - men ikke begravet. Den gjenoppstår i en helt ny skikkelse under navnet FH som står for Fagbevægelsens Hovedorganisation. Den vil ha nær 1,4 millioner medlemmer og dekker alle områder i privat og offentlig sektor.

Publisert 07.01.19 Av: Knut Arne Sanden

Med i den nye organisasjonen kommer også det gamle FTF som i hovedsak har vært offentlig ansatte med litt høyere utdanning.

De som ikke blir med i den organisasjonen er akademikerne. De seiler videre på egen kjøl under navnet AC, Akademikernes Centralorganisation. Det er en organisasjon som fortsatt får nye medlemmer, mens både FTF og LO har hatt en negativ medlemsutvikling de siste årene, noe som nok har vært en av årsakene til at de har funnet sammen. Den nye lederen som fortsatt heter formand på dansk er Lizette Risgaard.

Dermed er det kun to LO'er tilbake, nemlig i Sverige og i Norge. Lite tyder på at det skjer det samme der som i Danmark.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler