Foto: Istock

Tyskland: Tid for oppgjør med AfD

Mange tyskerne ønsker et oppgjør med det nye høyreekstreme partiet AfD, Alternativ for Tyskland, og holdningene som ligger bak partiet.

Publisert 04.02.19 Av: Knut Arne Sanden

Nå har også noen arbeidsgivere begynt å gjøre noe konkret med sine ansatte. Et eksempel er produsenten av luksusklokker Nemos i byen Glashütte i delstaten Sachsen (gamle Øst-Tyskland).

Det er ingen hemmelighet at det er folk flest, vanlige arbeidstakere og mange tyske LO/DGB medlemmer som har stemt fram AfD både i de tyske delstater og i forbundsdagen.

Toppsjefen i Nomos heter Uwe Arendt og sier til den britiske avisen Financial Times at han som samfunnsborger og som entreprenør har politiske meninger som ikke liker ytterste høyre fløy. Sachsen, som en del av gamle DDR, er blant de delstatene hvor AfD står sterkt, hele 27 prosents oppslutning mot 12.6 prosent på landsbasis. I Glashütte fikk de over 30 prosent.

Det startet i byen Chemnitz, den tredje største byen i delstaten hvor store demonstrasjoner fant sted med slagordene: Tyskland for tyskere og utlendinger UT.

Nomos er privateid med 300 ansatte og ledelsen har fordømt rasisme offentlig og bevilget 1 million €uro til "leger uten grenser " til deres arbeid blant syriske flyktninger.

Tidligere er to ansatte sagt opp fordi de hadde etterlatt en CD med nazisanger i firmabilen.

Nå er det politiske seminarer i arbeidstiden hvor deltakelsen er frivillig. Der diskuteres blant annet en del av de standpunktene som AfD står for. Nomos har ansatte fra 30 nasjoner og ledelsen føler at de har et ansvar for å ha en åpen debatt.

Den tidligere lederen av AfD, Frauke Petry, som selv kommer fra Glashütte, bare blåser av aktiviteten og sier at sånn var det under kommunismen. Da var det politiske seminarer på jobben ledet av det østtyske Kommunistpartiet.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler