- Lengre egenmeldinger kan gi lavere sykefravær

Ung mann bruker kapp- og gjærsag. Foto.

- Lengre egenmeldinger kan gi lavere sykefravær

Mandag startet forhandlingene om en ny IA-avtale. Utvidet rett til egenmeldinger er ett av LOs krav.

Arbeidsmiljø

Tidligere var det slik at hvis du jobbet i en IA-virksomhet, kunne du bruke egenmelding i opptil åtte kalenderdager. Egenmelding kunne brukes i 24 kalenderdager i løpet av en 12-måneders periode. Det forsvant ut av avtalen i 2018. Nå ønsker LO å vurdere en lignende ordning.

Les også: LO ønsker å gjøre IA-avtalen bedre

– Det er unødvendig å gå til lege å få sykmelding hvis du får influensa – det går over av seg selv, men det tar gjerne litt mer enn tre dager. Vi tror at en utvidet mulighet for egenmelding, slik vi hadde i den gamle IA-avtalen, vil kunne redusere det legemeldte sykefraværet, sier Steinar Krogstad, LOs 2. nestleder.

- Kort sagt tror vi at en lengre egenmeldingsperiode kan gi et lavere sykefravær, legger han til.

Avlaste fastleger

LO mener at flere egenmeldingsdager har flere positive virkninger. Det vil kunne avlaste presset på fastlegene, som skriver over 90 prosent av sykmeldingene. I tillegg vil det bli enklere for arbeidstagere å gå tilbake på jobb etter noen dager hjemme.

– Mens Høyre ønsker å byråkratisere sykemeldingene, med å la to leger vurdere lengre sykemeldingene ønsker vi å gå i motsatt retning. Det handler blant annet om å ha tillit til arbeidstakerne, og avlaste fastlegene, sier Krogstad.

Vil styrke IA-avtalen

Målet med IA-samarbeidet er å utvikle et inkluderende arbeidsliv hvor alle har en plass, ved å forebygge sykefravær og hindre at folk faller ut av arbeidsmarkedet. LO ønsker å styrke IA-avtalen, ikke svekke den slik Solberg-regjeringen gjorde.

– Vi mener arbeidsplassen er den viktigste arenaen for IA-arbeidet og for å lykkes med dette er et godt samarbeid mellom partene i arbeidslivet essensielt. Både sentralt og lokalt på arbeidsplassen, sier Krogstad.

Ifølge en Stami-studie, så er det mye som tyder på at IA-avtalen kan redusere lengden av sykefravær som varer mer enn 16 kalenderdager. Dette betyr at den sykmeldte kommer raskere tilbake til en mer normal hverdag etter sykdom, og at bedriften eventuelt får mindre behov for å bruke vikarer.

Les også: Du skal bli friskere av å gå på jobb

LO går inn i forhandlingene med en rekke krav:

• Vi vil bevare dagens sykelønnsordning.
  • Beholde dagens hovedinnretning.
  • Styrke senior- og inkluderingsperspektivet.
  • Styrke partssamarbeidet og forventningene om partenes bidrag sentralt og regionalt.
  • Styrke den lokale arbeidsplassforankringen av IA-arbeidet.
  • Styrke bransjesatsingene og legge til rette for at eksisterende IA-bransjeprogram kan søke om å fortsette og eventuelt utvide med nye bransjeprogram.
  • Videreføre og utvikle arbeidsmiljøsatsingen og arbeidsmiljøportalen, og gjøre det enklere for virksomheter å få bistand i arbeidsmiljøarbeid.
  • Styrke NAV Arbeidslivssenter og gjøre dem mer tilgjengelige for virksomheter som vil jobbe med IA.
  • Bedre og mer koordinert kommunikasjon om IA-avtalen.
  • Vurdere å lovfeste en utvidet egenmeldingsordning.