Booking Palestina

Flere organisasjoner har levert et krav mot booking.com for å tjene på krigsforbrytelser gjennom å tilby ferieleiligheter på ulovlig okkupert palestinsk land. Her fra et okkupert palestinsk hus på Vestbredden. Foto: Nasser Ishtayeh/SOPA Images/Shutterstock

Flere organisasjoner saksøker booking.com for krigsforbrytelser

Flere organisasjoner saksøker Booking.com for å tjene på krigsforbrytelser på okkupert palestinsk jord. - Alle selskaper er ansvarlige for at menneskerettigheter og folkeretten respekteres, sier LO.

Internasjonalt

Flere europeiske og palestinske organisasjoner har sendt en klage til den nederlandske påtalemyndigheten.

De ber om at Booking.com holdes ansvarig for å tjene på krigsforbrytelser i ulovlige okkuperte områder på palestinsk territorium.

Organisasjonene har i flere år undersøkt bookingleverendørens aktiviteter og pengestrømmer på okkupert jord.

Tjener på krigsforbrytelser

Ved å legge til rette for utleie av feriehus på land stjålet fra palestinere, tjener Booking.com på krigsforbrytelser, skriver organisasjonene i en felles pressemelding.

Det er organisasjonene European Legal Support Center, nederlandske SOMO (Center for Research of Multinational Corporations), Rights Forum og den palestinske menneskerettighetsorganisasjonen Al-Haq som har levert klagen til nederlandsk påtalemyndighet.

De anklager Booking.com for å hvitvaske penger i Nederland fra inntjeningen fra bookingvirksomheten på det okkuperte Vestbredden.

Booking.com avviser påstandene og sier at det ikke er noen lover som forbyr å drive forretningsvirksomhet i israelske bosetninger.

Brudd på folkeretten

Men israelske bosetninger bygget på stjålet palestinsk land anses som ulovlige under internasjonal lov.

Leder i internasjonal avdeling i LO, Liv Tørres, sier at næringslivet selvfølgelig har et ansvar for etterlevelse av folkeretten og menneskerettighetene. Alle selskaper må gjøre særskilte aktsomhetsvurderinger av risikoene det er for at egen virksomhet medvirker til brudd på internasjonalt etablerte rettigheter, sier hun.

- Det er selvfølgelig helt uakseptabelt å støtte opp om okkupasjon og folkerettsbrudd, sier Tørres. Selskapene som drifter reisevirksomhet internasjonalt i dag er ikke unndratt ansvar selv om de sitter langt unna og driver sin virksomhet via digitale kanaler. Selskapene som er investert i og tjener på okkupasjonen, må ansvarliggjøres, sier Tørres.

Medvirker til brudd på menneskerettigheter

LO har tidligere gitt ut rapporten "Folkerett og næringsvirksomhet i konfliktområder sammen med Fagforbundet og Norsk Folkehjelp. Rapporten gir en oversikt over internasjonalt lovverk og næringslivets overholdelse av folkeretten.

LO er også med på samarbeidsprosjektet og rapporten "Don't Buy Into Occupation", en rapport som gis ut av en koalisjon på 25 internasjonale organisasjoner årlig. Rapporten dokumenterer hvordan flere europeiske og norske finansinstitusjoner medvirker til grove brudd på menneskerettigheter og folkeretten gjennom investeringer på okkupert land.

Les mer om rapporten her.