«Domestic workers» fikk internasjonal pris

VANT INTERNASJONAL PRIS: Lita Anggraini fra Indonesia og Shirley Pryce fra Jamaica. Her sammen med Jordania Ureña, visegeneralsekretær i ITUC, Espen Løken fra Svensson-stiftelsen og Julie Lødrup fra LO.

«Domestic workers» fikk internasjonal pris

Arthur Svensson-prisen for faglige rettigheter går i år til International Domestic Workers Federation. LO fikk besøk av to av vinnerne i forbindelse med verdensdagen for hushjelper.

Internasjonalt

LO er stolte over å ha blitt besøkt av gårsdagens vinnere av Arthur Svenssons internasjonale pris for faglige rettigheter. Her representert ved Lita Anggraini fra Indonesia og Shirley Pryce fra Jamaika. Årets pris gikk til International Domestic Workers Federation (IDWF) og deres generalsekretær Elizabeth Tang.

700.000 medlemmer i 68 land

International Domestic Workers Federation (IDWF) er en unik faglig organisasjon etablert av hushjelper for hushjelper. Siden opprettelsen i 2013 har IDWF vokst til å nå ha 88 medlemsorganisasjoner i 68 land med nesten 700 000 medlemmer.

Flere land må gi verdig arbeid for hushjelper

Med denne prisen ønsker priskomiteen å sette søkelyset på det viktige arbeidet IDWF og Tang gjør for denne ekstremt sårbare gruppen arbeidere over hele verden.

Prisen er også en sterk oppfordring til ILOs medlemsland om å ratifisere ILO-konvensjonene 189 og 190. De er avgjørende for en verdig arbeidssituasjon for arbeidere i private hjem.

Les med om Arthur Svensson-prisen her.