Telenor er den siste av mange store aktører som nå samarbeider med LO om å skjerpe helikoptersikkerheten innenlands. – At en så stor kjøper av helikoptertjenester som telegiganten Telenor er med, betyr enormt mye, sier leder av LO Luftfart Sissel M. Skoghaug.
– Vårt mål er at ingen skal omkomme. Derfor har vi i LO de siste årene presset på for at de store kundene stiller ekstra krav til sikkerheten når de kjøper helikoptertjenester. Jeg vil gi stor honnør til Telenor, for at de også vil samarbeide med oss om dette, sier Skoghaug, som i tillegg til å lede LO Luftfart, er 1. nestleder i LO.
5. februar er Telenor vert for en heldagskonferanse om helikoptersikkerhet, som arrangeres av LO Luftfart og Luftfartstilsynet.
For mens sikkerheten på helikoptersiden offshore har vært verdensledende, er virkeligheten innlands en helt annen. Det har lenge vært en bekymring for den høye ulykkesfrekvensen.
LO Luftfart har gjennom flere år hatt møter med store innkjøpere av innlandshelikoptertjenester for å få dem til å stille sikkerhetskrav, og ikke bare se på pris.
Flere store aktører som Statnett, Statkraft, DSB og mange flere har dette nå på plass.
– Det har vært et skremmende høyt risikonivå på innlandshelikoptersiden. Men etter hvert som stadig flere innkjøpere stiller tilleggskrav, og hele bransjen nå sammen jobber med å redusere risiko, skjerpes sikkerheten. En medisin vi vet fra offshore at virker, sier spesialrådgiver for luftfart i LO Erik Hamremoen.
– Partsarbeidet har som følge av et felles løft bidratt til en betydelig forbedring de siste 3-4 årene, sier Erik Hamremoen, som selv har bakgrunn som helikopterpilot, med bred erfaring fra offshorehelikopterbransjen og Forsvaret.
Her kan du lese mer om Helikopterkonferansen 2025, som altså finner sted på Telenor Expo 5. februar