Uttalelse vedtatt på LO Innlandets regionkonferanse 14. oktober 2020
Bussbransjen er generelt preget av høy gjennomsnittsalder, høyt forbruk av deltid og delte dagsverk.
Endring i tjenesteproduksjonen i 2016, da Timeekspressen på strekningen Elverum og Oslo ble innstilt, har medført vanskeligere arbeidsforhold for bussjåfører i Kongsvingerregionen. I dag er det slik at av 106 sjåfører i Vy og Nettbuss, er 40 prosent av disse tilsatt i deltidsstillinger fra 14 prosent opp til 68 prosent. Gjennomsnittsalderen blant sjåførene i Kongsvinger regionen er 58 år.
Den største arbeidsbelastningen er bruken av delte dagsverk, som innebærer at den ansatte har to fremmøter på dagsverket. Denne belastningen kommer i tillegg til ofte korte dagsverk, deltid, ubekvemme arbeidstider, og det at mange ikke får en lønn som er til å leve av.
Delte dagsverk er ikke definert i arbeidsmiljøloven og dermed ikke en anerkjent arbeidstidsordning etter norsk lov. Opprinnelsen til delte dagsverk var å unngå bruk av deltid - i regioner hvor stort sett bare gikk til skole/ arbeidsruter morgen og ettermiddag.
LOs regionkonferanse i Innlandet mener at bruk av anbud skaper tre store utfordringer:
Ansvaret for anbudsprosessene ligger hos fylkespolitikerne. LOs regionkonferanse i Innlandet krever at politikerne tar grep opp mot anbudsprosessene med sikte på å forbedre lønns- og arbeidsvilkår i bransjen. 100 prosent stillinger, en lønn som er til å leve av, og helsefremmende gode arbeidstidsordninger må derfor prioriteres i de fremtidige ruteoppleggene.