Uttalelsen ble vedtatt på LOs regionkonferanse i Innlandet 29. oktober 2021.
Det som tidligere var NSB er nå splittet opp og persontrafikken er konkurranseutsatt på de lange togstrekningene. Nå er togtrafikken på Østlandsområdet også ute på anbud. I dag er norsk jernbane splittet opp i over 20 selskaper og underlagt et eget direktorat. Reformen har kostet mer enn 1 milliard kroner.
Før omorganiseringen styrte 11 direktører hele jernbanesektoren i Norge. I dag er tallet 49! Det er unødvendig å minne om at alle har millionlønn, og bonuser! Dette har ikke ført til rimeligere togreiser, eller flere avganger, kun mere byråkrati. De fleste yrkesgrupper har blitt virksomhetsoverdratt til nye selskaper og har enn så lenge med seg sine lønns- og arbeidsvilkår. Renholdere ved jernbanen har allerede måtte akseptere å gå ned i lønn, og i tillegg må de jobbe raskere.
Derfor krever LOs regionkonferanse i Innlandet at den nye regjeringen stopper konkurranseutsetting på jernbanen. Vi krever en evaluering av Jernbanereformen og vi krever ny organisasjonsform som er basert på å samle og ikke splitte.
Vedtak: Uttalelsen sendes Stortingsbenken