LO på Pride

Rett til å elske den jeg vil

LO i Møre og Romsdal på Pride

De siste ukene har det blitt arrangert Pride flere steder i fylket vårt.

LOs familie og likestillingpolitisk utvalg har deltatt på Bygdepride i Volda 11.mai, Ålesund Pride 15.juni og Pride Molde 22.juni.

For LO i Møre og Romsdal er det viktig å være til stede på disse arrangementene. Alle skal ha rett til å elske den de vil og vi ønsker vise vår støtte til LHBT-personer.

pride ørsta.jpg

Åpenhet i arbeidslivet

Det vises ikke på utsiden hvem du forelsker deg i. Derfor er det opp til hver enkelt å velge om man vil leve i skjul eller åpenhet.

I dag er det flere og flere LHBT-personer som lever i åpenhet, men fortsatt er det rundt 40% som ikke tør være åpne på jobb.

LHBT-personer oppgir oftere enn heterofile at de opplever å bli diskriminert eller trakassert på arbeidsplassen. Den vanligste formen for diskriminering er opplevelsen av å bli holdt utenfor fellesskapet.

Vi har alle et ansvar for å sørge for at menneskene rundt oss blir trykke på å være seg selv fullt og helt, og at de velger åpenhet uten frykt for å bli møtt med fordommer.

448312459_1493561044921386_5657735190385096984_n.jpg

Åpenhet i fagbevegelsen

LO vil ha et mer åpent og inkluderende arbeidsliv der LHBT-personer kan være seg selv på jobb. Vi skal ikke anta at alle er hetero. Vi oppfordrer derfor alle tillitsvalgte, arbeidsgivere og arbeidstakere til å bruke et kjønnsnøytralt språk. Hvis du som medlem blir utsatt for diskriminering eller trakassering, har fagforeningen plikt til å sørge for rettslig beskyttelse for deg.

448689818_485804200584554_1292467176522997649_n.jpg

LO vil:

• At LHBT-personer skal kunne leve i full åpenhet på egen arbeidsplass.
  • At LHBT-personer skal vernes mot diskriminering og trakassering på arbeidsplassen. Dette sikrer vi best med en sterk arbeidsmiljølov og et godt diskrimineringslovverk.
  • At LHBT-personer kan inneha alle typer stillinger innen kirke- og trossamfunn.
  • At LHBT-personer skal være trygge på at de kan tjenestegjøre i forsvaret og andre yrker på lik linje med heterofile.
  • Jobbe internasjonalt for å sikre LHBT-personers rettigheter.