LOs sommerpatrulje skal ut på veien!

LOs sommerpatrulje skal ut på veien!

Sommerjobben er ofte unges aller første møte med arbeidslivet og vi i LOs Sommerpatrulje ønsker at dette møtet skal være så trygt og positivt som mulig, sier Joakim Silkoset.

Mandag 1.juli starter LOs Sommerpatrulje. Da vil tillitsvalgte i LO Møre og Romsdal reise rundt hele fylket og undersøke arbeidsforholdene til flere hundre unge og nye arbeidstakere. Sommerpatruljens oppgave er å trygge de unges møte med arbeidslivet og spre mer kunnskap om rettigheter og plikter i arbeidslivet, noe som gir et sikrere arbeidsforhold både for arbeidstaker og arbeidsgiver.

Unge føler seg overvåket

Til tross for at Sommerpatruljen i Møre og Romsdal for første gang på mange år i 2023 kunne melde om nedgang i antall brudd sammenlagt. Møter Sommerpatruljen stadig flere unge som føler seg overvåket på jobb.

- Vi samarbeider tett med datatilsynet for å ta fatt i problematikken om kameraovervåking på arbeidsplassen, sier Faglig ungdomssekretær, Joakim Silkoset. Kameraovervåking skal skje unntaksvis og aldri for å overvåke egne ansatte, legger Joakim til.

5 tips til unge i sommerjobb

Joakim Silkoset har fem tips til unge som skal ut i sin første sommerjobb.

1.   Sørg for å ha skriftlig arbeidskontrakt! Den skal fortelle deg hvor du jobber, hvor mye du får betalt, hva jobben din er og når du skal på jobb.

2.   Du har krav på betalt opplæring.

3.   Dersom du jobber overtid, så skal du ha overtidsbetalt.

4.   Bruk verneutstyr dersom jobben krever det. Det er sjefens ansvar å skaffe riktig utstyr, men ditt ansvar å bruke det!

5.   Bli medlem i et LO-forbund! Da får du hjelp og råd dersom du har spørsmål, eller du skulle være så uheldig at noe skjer på jobben din.

LOs Sommerpatrulje er spente på å se utviklingen i år sammenlignet med tidligere år. Vi gleder oss til å bruke de neste ukene til å snakke med ungdom om hvordan de har det på sommerjobbene sine.