Skeivå Rogaland Pride er i gang!

Skeivå Rogaland Pride er i gang

Skeivå - Rogaland Pride er i gang!

I dag gikk startskuddet for årets Skeivå Rogaland Pride

Ordføreren i Stavanger, Kari, heiste prideflagget til topps sammen med Fri Rogaland. Også hos oss i LO Rogaland gikk flagget til topps.

Nå skal det flagges på flaggstenger rundt over alt i hele Stavanger og regionen                                          .Ordfører Kari Nessa Nordtun heiser prideflagget ved Stavanger Rådhus

I år har "Skeivå" jubileum, det er 25 år siden "homodagene i Stavanger" så dagens lys.

Det var Turid Tafjord som var pådriveren og som aldri ga opp. Vi gratulerer Fri med jubileet og Turid for det fantastiske arbeidet hun har gjort.

I kveld var det offisiell åpning på Tou scene, det var utrolig fint å være der.

Festivalsjef Live Idland ønsket velkommen og kunne fortelle at festivalen i år er større enn noensinne.

Turid Tafjord holdt en fin åpningstale, der hun med humor fortalte om hvordan det hele startet: " I dag er budsjettet på nærmere 1 million, vi hadde 5000 kr, ikke var det valgår og bedriftene var ikke særlig interesserte", sa hun med glimt i øyet. Etterhvert har festivalen utviklet seg og vokst, takket være drahjelp fra blant annet Stavanger kommune og en velvillig administrasjon. Intensjonen med homodagene var å skape arena for anerkjennelse, respekt, dialog og aksept. Det var viktig da, det er viktig i dag", avsluttet hun.

Ole Henrik Risøy Solheim sto for det musikalske innslaget og sangene, takket ham de som har gått foran og banet vei for ham og alle andre som kan være hele seg.

LO Rogaland er stolt hovedsponsor av Skeivå - Rogaland Pride. Vi gleder oss stort til alt som skal skje, vi vil bidra frem til festivalens søndag 3. september