Invitasjon til arbeiderfilmfestival!

Invitasjon til arbeiderfilmfestival!

Arbeidernes Økonomiske Fellesorganisasjon i Trondheim fyller 100 år og inviterer deg til filmfestival !

I anledning av at Arbeidernes Økonomiske Fellesorganisasjon fyller 100 år i 2021 vil Trondheim kino, som leietaker og kinodriver i Folkets Hus siden 1944, arrangere en festivaluke for visning av filmer med tematikk og handling knyttet til arbeiderbevegelsen.

Trondheim kino setter opp fem filmer i uken før 1. mai i Nova sal 2 kl. 18.00.
Dette vil være åpne visninger som legges ut i normalt salg på kinoens hjemmesider (pris kr.  110,-). Dersom salen selges ut i god tid før visningen, setter vi opp filmen i flere saler.
Om enkelte fagforbund eller andre grupper eller organisasjoner ønsker å booke egne visninger av filmene vi tilbyr i programmet, er dette selvsagt mulig på det tidspunkt de selv skulle ønske. Dette kan avtales med Espen Kristiansen (espen@trondheimkino.no – mobil: 97724873).

Mandag 26. april: Moderne Tider
• Filmen er en komedie fra 1936 av Charlie Chaplin som viser hans rollefigur «Landstrykeren» som arbeider på et samlebånd i en stor fabrikk. Filmen gir et bilde av hvordan livsbetingelsene var for svært mange arbeidere i de økonomiske nedgangstidene i 1930-årene og er regnet som en av Chaplins beste og mest samfunnskritiske filmer.

Tirsdag 27. april: Suffragette – kampen for frihet
• Suffragette - Kampen for frihet er en opprivende historie om kvinnefrigjøringens første,
spede - og revolusjonerende - skritt i Storbritannia.

Onsdag 28. april: Sorry We Missed You
• Ken Loach er kjent for sine sosialrealistiske filmer og ”Sorry We Missed You” konkurrerte
i hovedkonkurransen under Cannes Filmfestival. Ricky og familien hans strever med gjeld etter den økonomiske nedturen i 2008.

Torsdag 29. april: Generasjon Utøya
• Dokumentarfilmskaperne Aslaug Holm og Sigve Endresen har laget en prisvinnende film om fire unge kvinner som alle overlevde Utøya, og som har valgt å fortsette sitt sterke politiske engasjement.

Fredag 30. april: Pride
• Filmen er en herlig og fantastisk morsom film om to fullstendig ulike kulturer som krasjer i
hverandre, og som forsøker så godt de kan å samarbeide mot et felles mål, når en gjeng med homofile I London bestemmer seg for å samle inn penger til streikende gruvearbeidernes familier.

Det er også mulig å vise lukkede visninger av noen av våre arkivfilmer:
- Trondheimsreisen
- Det Grodde Fram
- Trondheim på film 1, 2 og 3
Disse kan også bookes hos Espen Kristiansen espen@trondheimkino.no – mobil: 97724873

Regissører for filmen «Generasjon Utøya», Sigve Endresen og Aslaug Holm, deltar på  visningen torsdag 29. april kl 18.00 i Nova 1, Liv Ullmann-salen, med plass til 100 personer.

Her kan du laste ned hele programmet med detaljer.