LOs sommerpatrulje

Tre ungdommer i LO-klær som deltar i sommerpatruljen.
Foto: LO

LOs sommerpatrulje

LOs sommerpatrulje i Oslo og Akershus sparkes i gang mandag 1. juli og varer helt frem til fredag 12. juli. Her er alt du trenger å vite om årets gjennomføring i Oslo og Akershus.

Mandag 1. juli starter LOs Sommerpatrulje med å reise rundt i Oslo og Akershus. Hvert år er det tusenvis av unge mennesker som starter i sin første jobb rundt om i landet.  Sommerjobben er gjerne det første møtet unge har med arbeidslivet. LOs sommerpatrulje har som mål at dette møtet skal være så trygt som mulig. For mer kunnskap om rettigheter og plikter gir et sikrere arbeidsforhold, både for arbeidstaker og arbeidsgiver.

For mange er sommerjobben en svært god erfaring; en tid der man lærer mye og der man trives. Likevel er det mange som er usikre på hvilke rettigheter de har krav på, og hva de sier ja til i en ny jobb.

Et mål om å favne vidt og bredt

Vi har som mål å dekke så mange arbeidsplasser som mulig i hele spennet av våre to fylker. Derfor vil vi gjennomføre besøk i Follo, Asker og Bærum, Oslo, Nedre- og Øvre Romerike i løpet av de to ukene patruljen er på veien.

Praktisk informasjon til deltakere

Hvor skal jeg gå?

Det er viktig at alle deltakere følger godt med på e-post. Der vil alle som er påmeldt motta viktig praktisk informasjon om oppmøtested, tidspunkt, intervjuskjema og annet nyttig. E-posten sendes ut ved ukeslutt før påfølgende patruljeuke.

Morgen- og ettermiddagsmøter

Det vil bli arrangert ettermiddagsmøter hver ukedag under sommerpatruljen som alle patruljegrupper plikter å sende minst én deltaker på. Alle deltakere kan også komme innom vårt kontor i Storgata 33 C (inngang fra Hammersborggata) hver morgen mellom kl. 08:30 og 09:00 for å hente med seg litt utstyr eller enkle forfriskninger.

Utstyr

Alle som deltar i sommerpatruljen får en rød t-skjorte med LO-logo på, handlenett, jobbhåndbøker, solbriller, kjærlighet på pinne og annet ved behov. Det er viktig at alle som er ute og går har på seg utdelte klær, slik at det er tydelig hvem som kommer på besøk hos bedriftene.

Alle som deltar får også utdelt et navneskilt. På dette står ditt eget navn, forbund og et unikt deltakernummer. På baksiden av kortet står kontaktinformasjonen til ansvarspersonene for LOs sommerpatrulje i Oslo og Akershus.

Noen smarte tips

• Finn deg en kjapp, enkel og forklarende intro, slik som «Hei, jeg heter Irene og kommer fra LO sin sommerpatrulje. Vi går rundt på senteret og snakker med unge arbeidstakere og spør om de har det bra på jobb."
  • Vær tydelig på at intervjuet tar rundt 15 minutter, og spør om dette er i orden.
  • Får du et spørsmål du ikke vet svaret på? Da er det best å være ærlig og si at du ikke kan svare på det. Du kan alltid følge opp med et forbund i etterkant!
  • Ha det gøy på tur og ta dere gjerne en is eller to på veien. Husk også solkrem om det er fint vær!

Kontaktpersoner

LOs regionkontor i Oslo og Akershus har to faglige ungdomssekretærer som arbeider med å administrere sommerpatruljen her i området. Ved spørsmål om lokal gjennomføring eller henvendelser fra presse, kan disse nås via følgende kontaktinformasjon:

Irene Einan

E-post: irene.einan@lo.no

Karl Oskar Lie Bjerke

E-post: karl.bjerke@lo.no

5 tips til unge i sommerjobb

LOs sommerpatrulje har fem tips til unge som skal ut i sin første sommerjobb:

1. Sørg for å ha skriftlig arbeidskontrakt! Den skal fortelle deg hvor du jobber, hvor mye du får betalt, hva jobben din er og når du skal på jobb.
  2. Du har krav på grundig og betalt opplæring.
  3. Dersom du jobber overtid, så skal du ha overtidsbetalt.
  4. Bruk verneutstyr dersom jobben krever det. Det er sjefens ansvar å skaffe riktig utstyr, men ditt ansvar å bruke det!
  5. Du har krav på lønnsslipp. Ta vare på den!
  6. Bli medlem i et LO-forbund! Da får du hjelp og råd dersom du har spørsmål, eller du skulle være så uheldig at noe skjer på jobben din.

Tips til arbeidsgiver og foreldre

Er du arbeidsgiver eller forelder? Dette bør du passe på! Også foreldre har et ansvar for å sjekke at lover og regler følges.

1. Det må være en skriftlig avtale.
  2. Ikke gå/aksepter under minimumsgrense for lønn
  3. Feriepenger skal utbetales separat.
  4. Skikkelig opplæring skal gis, blant annet i HMS.
  5. Arbeidsmiljøloven og eventuelt tariffavtalens arbeidstidsbegrensninger skal følges.
  6. Det er lovkrav om pause ved lengre arbeidsdager.
  7. Husk at adgangen til nattarbeid er begrenset.
  8. 13-15-åringer kan bare ta “lett” arbeid.
  9. Overtid skal betales etter gjeldende satser.
  10. Det er ulovlig for de under 18 år å arbeide overtid.
  11. Sommervikarer kan også ha rett til sykepenger.
  12. Det skal informeres om hvem som er verneombud i bedriften.
  13. Dersom det er kameraovervåking på arbeidsplassen, må den være lovlig og bli informert om til arbeidstaker.