Amalie var Ulfs skygge for en dag

Amalie Skaug fikk være tett på Ulf Lervik som «leder for en dag» mandag. Begge forteller om en allsidig og hyggelig dag både på kontoret og ute i felten.

Amalie var Ulfs skygge for en dag

Som leder i ungdomsbedriften ved St. Olav vgs., fikk Amalie Skaug skygge LO Østfolds regionleder Ulf Lervik sist mandag. – Interessant og morsomt, fastslår hun.

Amalie har valgt markedsføringsfaget som studieretning på St. Olav, hvor det er obligatorisk med etablering av ungdomsbedrift, som en del av Ungt Entreprenørskaps bedriftsprogrammer. Elevene slo sine kloke hoder sammen og landet på konseptet «dodeksel». Kjekt å ha med på tur, forteller hun.

- De fleste som er mye på reise, opplever jevnlig ufyselige doer som ikke akkurat frister til å sette seg ned på. Vår idé er å utvikle engangs papirtrekk du lett kan sette på doringen, og som kan skylles ned i do etter bruk, forteller hun.

- I dag er det mange som bruker toalettpapir for å dekke til ringen, men papiret sklir lett ned og er lite praktisk. Vår løsning vil ta liten plass og være enkel å ta med på reise. Og dodekselet kan også monteres i en fastmontert i toalettrommet.

Amalie og hennes kolleger i ungdomsbedriften er i ferd med å utvikle og designe produktet, som forhåpentligvis skal bli en kommersiell suksess.

- Vår mentor hos Ungt Entreprenørskap skal nå ta kontakt med næringslivet for å forsøke finne noen som kan lage en prototype. Det skal bli spennende å se hva det resulterer i.

Det er hyggelig å stille opp for ungdommer gjennom Ungt Entrepenørskap, sier Ulf Lervik her sammen med Amalie Skaug

Allsidig dag med Ulf

Som et ledd i prosjektet, fikk Amalia også et innblikk i det virkelige næringslivet som «leder for en dag» ved å skygge Ulf Lervik gjennom en hel arbeidsdag.

- En interessant og allsidig dag, og jeg ble veldig godt tatt i mot, sier Hannestad-jenta.

Det startet med en tur innom Fylkeshuset og et møte om skolesaker med Camilla Aas, hovedutvalgsleder for opplæring og næring i Østfold fylkeskommune og fylkestingsrepresentant for Østfold Arbeiderparti. I tillegg fikk de en prat med Camilla Eidsvold (SV) og Rune Fredriksen (Ap), hovedutvalgsledere for henholdsvis for folkehelse, kultur og mangfold og for samferdsel, klima og miljø.

Innen dagen var omme, hadde hun også fått en grundig orientering av Ulf om hvordan organisasjonen fungerer og hans oppgaver som regionleder, samt fått ta del i en fotoshoot utenfor kontoret i Sandesund og deltatt på kontormøtet til LO Østfold.

- Vil gjerne stille opp

Ulf forteller at LO Østfold samarbeider med Ungt Entreprenørskap i mange sammenhenger, og at han alltid stiller opp på «leder for en dag»-henvendelser om det passer.

- Dette er en fint konsept hvor de unge kan se og lære lederskap i praksis. Amalie viste både engasjement og var et hyggelig bekjentskap, fastslår han.

Tekst og foto: Tom Helgesen, Totalmedia