God oppslutning om solidaritetsmarkering for Palestina

Mange møtte opp på solidaritetsmarkering for Palestina

God oppslutning om solidaritetsmarkering for Palestina

Oppslutningen var god, og ropene var enstemmig da LO Moss og Norsk Folkehjelp arrangerte fakkeltog for å vise solidaritet med palestinernes enorme lidelser på Gazastripen; Stopp galskapen. Vi krever våpenhvile nå!

Solidaritetsarbeid

Tekst og foto; Tom Helgesen, Totalmedia

Mellom 150 og 200 mossinger deltok i fakkeltoget fra kirkeparken i Moss til Verket scene onsdag kveld. Dette er ett av mange initiativ fra lokale LO-organisasjoner, forteller Østfolds regionleder Ulf Lervik.

LO Østfolds regionleder Ulf Lervik gledet seg over den gode oppslutningen.

- Nå er det viktigere enn noen gang at vi – og verden for øvrig – viser solidaritet med de som opplever grusomhetene på Gaza. Vi må være den stemmen de selv ikke har mulighet til å heve, og si tydelig ifra at det må bli slutt på blodbadet.

Ulf påpeker at de fordømmer både Israels og Hamas angrep på sivile.

- Men nå er det palestinerne som lider på grunn av den kollektive avstraffelsen fra Israel med bombing, utsulting og tvangsflytting av sivilbefolkning på Gazastripen. Nå er det de som trenger vår oppmerksomhet. Dette har blitt en humanitær katastrofe uten sidestykke, som ikke kan fortsette.

- Alle blir berørt

Søstrene Halime Cakir og Fatma Fatma Saraçoğlu var to av mange som møtte på markeringen. – Ingen kan være uberørt av det som skjer i Gaza, sier de.

Blant de mange frammøtte, var søstrene Halime Cakir og Fatma Fatma Saraçoğlu. De har tyrkisk opprinnelse, og er begge bosatt i Moss – og var ikke i tvil om at de ville vise solidaritet ved å bli med på markeringen.

- Når vi ser de forferdelige bildene fra Gaza, er det ikke mulig å ikke bli berørt. Det spiller ingen rolle om man har kjente der eller ikke, eller hvor man kommer fra. Mennesker er mennesker, og dette er ondskap, var de klare på.

Tor Sørby, daglig leder i Moss menighet av Den norske kirke holdt en appell utenfor kirken før fakkeltoget satte seg i bevegelse.

Tor Sørby, daglig leder i Moss menighet av Den norske kirke talte til forsamlingen utenfor kirken før fakkeltoget satte seg i bevegelse, ved å gjengi et rop om hjelp fra den palestinske biskopen Munib A. Younan i Den evangelisk-lutherske kirke. «Vær så snill og hør på meg når jeg ber deg om ikke å være pro-Palestina eller pro-Israel. Jeg ber deg i stedet om å være for sannhet, for liv, for rettferd, for frihet, for fred og for forsoning», åpnet han med. Og videre: «Jeg skriver til dere, kjære venner, fra den hellige byen Jerusalem. Jeg skriver til dere i smerte og sorg over at dette hellige landet er rammet av nok en krig som truer alle som kaller det sitt hjem.»

Sterke appeller

I Verket Scene fikk vi sterke appeller med henholdsvis Shoaib Sultan (seniorrådgiver kommunikasjon for Norsk Folkehjelp), Fazel Sabetzadeh (LOs rådgiver for Midtøsten og Nord-Afrika), Knut Jarl Rødje i Palestinakomiteen og sist men ikke minst; LO i Østfold sin egen Ümmü Aylin Cukurova, som også var med på å ta initiativet til markeringen.

Alle påpekte den totale katastrofen palestinerne var utsatt for. Hvor vi hver dag, hver time og hvert minutt får bekreftelser på grusomhetene rett i stuene våre. Bilder av døde barn. Folk som løper fra bomberegnet. Familier som graver med hendene i ruinene etter overlevende. Sykehus som blir bombet. Prematurbarn som dør i mangel på strøm til kuvøsene.

- Hvor mye må det palestinske folket tåle innen verdenssamfunnet reagerer, spurte Shoaib Sultan med rette.

- Retten til beskyttelse kan ikke være avhengig av hvem du er eller hvor du bor.

Knut Jarl Rødje i Palestinakomiteen i Østfold.

Knut Jarl Rødje åpnet med å lese diktet «Et barn av Gaza», og viste til diktets siste linje på sitt eget spørsmål om hvordan vi – du og jeg – kan bidra for å støtte Palestina: - Be a voice for the voiceless. Vær en stemme for de stemmeløse!

- Vi må se videre mot en varig fred. Vi må kreve at blokadene oppheves og at okkupasjonene oppgis. Vi krever at folkeretten blir holdt. Vi krever fred!

Ümmü Aylin Cukurova var en av initiativtakerne til markeringen.

Ümmü, som selv ble mamma for kort tid tilbake, var tydelig berørt da hun beskrev hvordan det er å se grusomhetene som utspiller seg i Gaza.

- Det er umulig å ikke ta inn over seg over at så mange blir drept eller ødelagt. Barn som hadde drømmer for framtiden. Barn som er blitt lemlestet. Barn som roper fortvilet på en mamma og en pappa som aldri kommer tilbake. Barn som må leve med grusomme traumer resten av livet. Vi kan ikke akseptere. Vi må si ifra!

Vakker sang

Hermine Skovdahl

Stortalentet Hermine Skovdahl fikk æren av å åpne og avslutte seansen i Verket Scene, og 15-åringen leverte som alltid med nære og såre sanger i tråd med dagens tema.

Ulf Lervik, Ummu Aylin Cukurova, Hermine Skovdhal og Oscar Aleksander Undahl

- Veldig bra! Vi er kjempefornøyde både med deltagelsen og de sterke appellene, konkluderte Ulf Lervik avslutningsvis.

Fylkesordførerkandidat Sindre Martinsen-Evje (Ap) deltok på markeringen, selv om det var på bursdagens hans. – Det er svært viktig at vi viser at vi ikke kan akseptere det som skjer på Gazastripen. Da må stå sammen og rope det høyt, sier han.
Faklene og samholdet varmet godt på en kveld med kuldegrader.
Fazel Sabetzadeh, LOs rådgiver for Midtøsten og Nord-Afrika.
Shoaib Sultan, seniorrådgiver kommunikasjon for Norsk Folkehjelp.
Salen i Verket Scene var godt fylt opp av deltagerne.
LO-leder i Moss og Omegn Grete Olsen bidrar til å få fyr på faklene.
Fakkeltoget på vei gjennom gågata- på vei mot Verket scene.