Siste hilsen til Yngve Hågensen

En siste hilsen til Kammerat Yngve

"-Ingen har noen gang tvilt på at Yngve sitt hjerte lå til venstre og slo sterkt og trofast for de som satt nederst ved bordet. Nå har dette store, varme og betydningsfulle hjertet stoppet. Yngve vil alltid bli i våre minner og i våre hjerter". Det sa LOs regionleder i Østfold Ulf Lervik i sin minnetale i minnestunden på Folkets Hus. Arrangementet ble holdt etter begravelsen i Oslo Domkirke 30/6. Du kan lese minnetalen her.

Minnetale om Kammerat Yngve Hågensen

Kjære Harry og Wenche, Kari og Lars.

Kjære Vår, Bruno, Victoria og Astrid Emilie.

Og kjære alle sammen.

Det var en tung og trist beskjed vi fikk lørdag 17. juni. Følelsene fra da har vært preget av sorg og savn, og tankene har gått til dere, som er nærmeste familie.

Yngve var veldig spesiell for mange, og for meg var han en god kamerat og venn, samt en viktig rådgiver og veileder som det var nyttig, lærerikt og artig å lytte til. Jeg har mye å takke Yngve for.  Han var en av de største og flotteste menneskene jeg har kjent. Og ikke minst så var han både for meg og mange andre; Den gode Kammeraten, med stor K og to MMer.

Det er savnet etter Yngve som kamerat og venn som nå sitter dypest.

Den siste dagen han og jeg hadde sammen var på Hytta på Revö i Påska. Der hadde vi en fin stund med gode samtaler og god Smørgåstårta fra Kaffedoppet i Strømstad. Det er mange fine minner og samhold å se tilbake på.

Jeg fikk fortalt Yngve at han var den mest saklige personen jeg har møtt. Det var ikke det at han var så saklig i språk og innlegg, men han var saklig i den forstand at han alltid skilte sak og person. For Yngve var alltid en sak en sak, og en person en person, og Yngve viste alltid respekt for alle personer.

Personlig så er jeg veldig takknemlig som har fått være Yngve sin venn og kamerat, og for alle stunder vi har hatt sammen, både hjemme hos Yngve, på hytta hans og når han besøkte oss hjemme i Halden.

For Halden var alltid et spesielt sted for Yngve og det han også kalte hjemme. Det var der han engasjerte seg i samfunnsutviklingen, først i Halden Fotballklubb og som ha sa selv; «Det var i fotballen i Halden jeg lærte meg organisasjon». Deretter engasjerte han seg i fagforeninga på Saugbrugs og i arbeiderbevegelsen generelt.

Når Yngve flyttet tilbake til Østfold, og sammen med Astrid bosatte seg i Spydeberg i 2005, så engasjerte han seg igjen i både idretten og arbeiderbevegelsen i Østfold. Han satt bl.a. i Østfold Fotballkrets i 10 år fra 2009 til 2019, og han gikk inn som styreleder i AOF Sarpsborg, Halden og Indre Østfold som nå er fusjonert til AOF Østfold. Han stilte opp som listekandidat i kommunevalget, og sto også på lista til Indre Østfold Arbeiderparti for årets kommunevalg.

Og han stilte alltid opp for oss i fag- og arbeiderbevegelsen i Østfold, han hadde fast plass på både innleder- og gjestelista på våre arrangementer.

Men han stilte også opp og holdt foredrag i mange andre samfunnslag.

Jeg husker en gang jeg besøkte han på hytta og han forberedte seg til å holde 17- maitale i Immanuel-Kirken i Halden. Det var i 2013, og det var da 60 år etter at han ble konfirmert i den samme kirken. Det var grunnen til at han takket ja til å holde tale i kirken. Jeg spurte hva han skulle snakke om. Og han viste meg manuset som var en liten gul post it lapp med tre ord på, der stod det; Husk; Ikke banne.

På vegne av arbeiderbevegelsen i Østfold så vil jeg få takke for alt Yngve har gjort og fått til for oss. Gjennom sitt virke har Yngve utviklet og bygd vår organisasjon på en fabelaktig måte. Først og fremst gjennom sitt brennende engasjement for solidaritet, rettferdighet og menneskeverd. Yngve hadde en egen evne til å se alle og løfte frem hver enkelt. Gjennom sin romslighet og omtenksomhet var han blant de største og beste i vår organisasjon.

Det var derfor så fint at vi fikk laget og fremført teaterstykket om Yngve, -Fra barnehjemmet – til LO toppen.

Og teateret ble det største løftet som Arbeiderbevegelsens kulturnettverk og en samlet arbeiderbevegelse i Østfold har gjort når det gjelder arbeiderkultur.

Teaterprosjektet fikk også en større og bredere oppslutning i hele bevegelsen enn vi noen gang før har fått på kulturfronten.

Selv om Yngve dvelte litt når vi presenterte ideen om et teaterstykke om han, så vet vi at han satt stor pris på at vi brakte hans liv og bragder til teaterscenen. Han deltok selv også på de fleste forestillingene, som ble sett av godt over 3.000 publikum.

Vi er veldig takknemlige for at vi fikk realisert teaterprosjektet med Yngve sterkt til stede!

Gode venner og kamerater.

Yngve stilte opp på tusenvis av arrangementer rundt omkring i hele landet, både som ansatt, tillitsvalgt og som pensjonist. Det var konferanser, kurs og aktiviteter som bl.a. ble arrangert av LOs regionskontorer. Han hadde alltid god oversikt og samarbeid med oss regionlederne landet over. Ett engasjementet som han nok også hadde fordi han jo hadde denne rollen selv, både i Møre og Romsdal og i Oslo og Akershus. Derfor vil jeg også takke så mye fra uteapparatet og LOs regionskontorer, vi har alle mange gode minner med Yngve.

Gode venner!

Nå har Yngve for siste gang lagt fra seg klokka på talerstolen, for å følge med på datoen, klokken har stoppet og datoen står på 16. juni 2023.

Nå skal vi bære minnene, visjonene og den skarpe tanken videre, om bl.a. Full sysselsetting, og at arbeid til alle er jobb nummer 1.

At vi bor i ett land som på litt over 100 år har gått fra å være Europas nest fattigste land, etter Irland, med sult, nød, fattigdom og undertrykkelse av arbeidsfolk. Til å bli kåret til ett av verdens beste land å bo i av bl.a. FN. Det er en bit av historien som Yngve ofte gjenfortalte, og som er viktig å ha med oss og videreformidle.

Og det har ikke kommet rekende på ei fjøl, men blitt kjempet frem, av en konstruktiv fag- og arbeiderbevegelse med politisk gjennomslagskraft.

For som Yngve sa: Det er jo ikke tilfeldig at blindtarmen ligger til høyre og hjerte til venstre.

Ingen har noen gang tvilt på at Yngve sitt hjerte lå til venstre og slo sterkt og trofast for de som satt nederst ved bordet. Nå har dette store, varme og betydningsfulle hjertet stoppet.

På vegne av meg selv, Arbeiderbevegelsen i Østfold, og LOs regionskontorer, vil jeg få takke for alt Yngve var, og har gitt oss, vi har satt så utrolig pris på han.

Yngve vil alltid bli i våre minner og i våre hjerter.

Vi lyser fred over Yngves minne.