Uttalelse fra Yrkesopplæringsnemnda om tilbuds- og skolestruktur i Østfold

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon
I 2035 vil Norge mangle 90.000 fagarbeidere. Det er essensielt at tilbudsstrukturen for videregående opplæring dimensjoneres i tråd med behovene i arbeids- og næringslivet.

Uttalelse fra Yrkesopplæringsnemnda om tilbuds- og skolestruktur i Østfold

Her er Yrkesopplæringsnemnda i Østfold sin uttalelse til sak om «Ny skole- og tilbudsstruktur i videregående opplæring for Østfold fylkeskommune». Enstemmig vedtatt 14/11 2024.

Negative kutt som skulle vært løst med økte rammer

Yrkesopplæringsnemnda er i utgangspunktet negative til så store strukturelle endringer i skole- og tilbudsstrukturen som det nå legges opp til. Skolestrukturen i Østfold er allerede effektivisert og vi frykter at kuttene vil gi elevene færre valgmuligheter og øke frafallet, samt at Fylkeskommunen, ikke fullt ut, imøtekommer arbeids- og næringslivets behov.

Vi er klar over den økonomiske situasjonen, men skulle gjerne vært denne saken foruten og mener det skulle vært løst med økte sentrale overføringene til fylkeskommunen.

Allikevel så velger vi å gå inn i saken, være konstruktive og kommer her med våre forslag og innspill til fylkesdirektørens innstilling:

 

Fagarbeiderfylket Østfold trenger aktuelle, relevante og inkluderende yrkesfaglige utdanninger i hele regionen.

Utdanning, kompetanseutvikling og rekruttering er avgjørende for å opprettholde et konkurransedyktig næringsliv og sikre velferden, samt for å skape flere sikre, trygge og inkluderende arbeidsplasser i fylket.

Norske bedrifter mangler i dag estimert 12.000 fagutdannede. Konsekvensene av denne mangelen er at bedriftene ikke kan vokse i ønsket tempo, noe som igjen kan hindre innovasjon, konkurransekraft, verdiskaping og sysselsetting. I 2035 vil Norge mangle 90.000 fagarbeidere. Vi trenger en kraftfull satsing på yrkesfag, og at flere går veien til fagbrev og får læreplass. For å få til det må vi tilpasse utdanningstilbudet i fylket vårt etter behovet til arbeids- og næringslivet.
Tall fra NAV viser at Østfold har landets største andel i utenforskap. Det er en økende og svært krevende utvikling som er spesielt alvorlig blant ungdom, der 1 av 4 unge i Østfold nå står uten arbeid. Dette bekymrer oss stort og vi anbefaler fylkeskommunen å legge til grunn behovet for å snu denne trenden å iverksette tiltak for økt inkludering og etablere ett felles løft for å øke «innenforskapet» spesielt blant ungdom, i forbindelse med denne saken.

Fremtidig tilbudsstruktur som samsvarer med arbeids- og næringslivets behov

I en tid med stor mangel på kvalifisert arbeidskraft er det essensielt at tilbudsstrukturen for videregående opplæring dimensjoneres i tråd med behovene i arbeids- og næringslivet.

Vi forventer derfor at fylkeskommunen legger avgjørende vekt på yrkesopplæringsnemndas vedtak i sak om tilrådning til dimensjonering av det yrkesfaglige utdanningstilbudet. Dette vil bidra til bedre samsvar mellom tilgjengelige utdanningsløp og arbeidslivets behov, samt tilrettelegge for et konstruktivt samarbeid om både fag- og yrkesopplæring, samt inkludering.

 

Vi viser til rapporten og tillater oss å referere Yrkesopplæringsnemnda i Østfold sitt enstemmige vedtak i saken:

«• Yrkesopplæringsnemnda forventer at rapporten «Tilrådning til dimensjonering av det yrkesfaglige opplæringstilbudet – arbeidslivets tilbakemeldinger 2024» ivaretas i det videre arbeidet.

• Med utgangspunkt i «Samfunnskontrakten for flere læreplasser 2022- 2026» og for å sikre at alle formelt kvalifiserte søkere skal få tilbud om læreplass skal det igangsettes ett arbeid for mer forpliktende samarbeid med begge partene på den enkelte virksomhet/bedrift. De som forplikter seg til å ta inn x antall lærlinger og samarbeide med vgs/fylkeskommunen skal prioriteres. Dette med utgangspunkt i å sikre nok søkere og fylle opp klasser, samt sikre alle en lærlingplass. Det skal også innarbeides inkluderingstiltak i dette samarbeidet.

• Det utarbeides en ny «Østfoldkontrakt 2.0» etter samme mal som fra 2017 i samarbeid med hovedpartene i arbeidslivet NHO og LO, samt at det også innarbeides ett punkt om inkluderingstiltak for de ungdommene og søkerne som trenger det mest.

• Arbeidet med å rekruttere lærebedrifter og skaffe nye læreplasser skal styrkes.

• Det må på plass et system der godkjente lærebedrifter melder inn "intensjonsavtaler" på antall lærlinger de kan ta inn i de forskjellige fag.»

 

For å sikre god rekruttering til fagarbeiderstillinger og samtidig møte behovet for arbeidskraft i fremtidige vekstnæringer bør fylkeskommunen:

Beholde og styrke yrkesfaglige utdanningsløp i tråd med etterspørselen i arbeidslivet.
Desentralisere tilbudet der det er mulig, slik at flere får tilgang til relevant utdanning uten å måtte pendle langt eller flytte. Dette bidrar til å støtte lokal rekruttering til arbeidslivet og sikre sysselsetting.
Kombinasjonsklasser med to fag i én samlet klasse er et bedre alternativ enn nedleggelse av linjer. Dette kan være en god løsning der det er behov i det lokale næringslivet, men enten at behovet/tilgangen på læreplasser ikke er stort nok for en hel klasse eller der behovet er stort nok for en hel klasse, men innsøkingen kun tilsier en halv klasse.
 

Yrkesopplæringsnemndas anbefalinger til fylkeskommunen:

 

Økt lokalt samarbeid med arbeids- og næringslivet:

Yrkesopplæringsnemnda mener arbeids- og næringslivets påkobling og involvering bør bli både bredere og bedre, noe vi også har sett og fått tilbakemeldinger på i denne prosessen.

Yrkesopplæringsnemnda ber derfor om at det tas initiativ til at det kan opprettes lokale trepartssamarbeid i Østfolds 5 regioner. Dette for å øke samarbeide om mer relevant, aktuell og inkluderende fag- og yrkesopplæring, samt for å skape god samhandling med lokalt arbeids- og næringsliv, og det lokale utdanningsmiljøet også opp imot videre prosesser i denne saken. Deltagere i lokale trepartssamarbeid bør være næringsforening, LOs lokalorganisasjon, kommuner, VGS og lokale opplæringskontor der det er relevant. Dette samarbeidet kan bidra til å gi innspill til bedre dimensjonering og økt innsikt i opplæringsbehovet lokalt. De kan også jobbe sammen om markedsføring av de ulike fagene og økt gjennomføring og rekruttering av lærlinger.

 

Teknologi- og industrifag (TIF):

Yrkesopplæringsnemnda er spesielt bekymret for utviklingen til Teknologi- og Industrifag som er en vesentlig viktig utdanning for Industrifylket Østfold og spesielt for konkurranseutsatt industri som sikrer inntjeninga til velferdsstaten. Vi ber derfor innstendig om at TIF vg1 må opprettholdes og bestå som et søkealternativ i alle Østfolds fem regioner. Vi ber også om at det tas initiativ til ett samarbeid med partene i bransjen og partene på bedrifter som rekrutterer fra TIF for å se på muligheter og alternativer som eks. K-Tec i Kongsberg.

 

Små og utsatte, samt verneverdige fag:

Yrkesopplæringsnemnda er svært bekymret for små og utsatte, samt verneverdige fag. Dette er fag som er avgjørende for å ivareta våre næringspolitiske og kulturelle verdier, samt den samlede kompetansestrukturen til arbeidslivet i fylket. Vi legger også til grunn viktigheten dette har for elevenes muligheter og mangfold i sine utdanningsvalg. Håndverk, Design og Produktutvikling bør derfor opprettholdes i Østfold.

 

Alternative opplæringsløp:

Alternative opplæringsløp som eks. 1+3 modellen må utvikles i samarbeid med den enkelte bransje. I bransjer hvor det er lite hensiktsmessig og spesielt utfordrende, samt samfunnsmessig lite lønnsomt, som eks. i «VG2 Treteknikk», samt «VG2 Fiske og Fangst». Da bør utdanningstilbudet opprettholdes under forutsetning at bransjene/bedriftene stiller skriftlige garantier for lærlingplasser som matsjer oppfyllingsgraden for å opprettholde klasser.

 

Yrkesfaglig fordypning (YFF)

Yrkesopplæringsnemnda er positive til YFF og skolenes samarbeid med arbeidslivet om dette, men vi er i utgangspunktet skeptiske til full periodisering av YFF. Vi mener at dette må vurderes og tilpasses i de ulike fag i tråd med bedriftenes behov og elevenes beste.  

 

Fagskolen:

Yrkesopplæringsnemnda i Østfold er informert om at Fagskolen i Viken tar inn over seg den økonomiske situasjonen til eier fylkene og har ambisjoner om å kutte kostnader, men holde aktiviteten på dagens nivå. Fagskolen har hatt en positiv utvikling med vekst i studentantall. De er også i en pågående utvikling som øker kvaliteten og setter fagskolen i stand for arbeids- og næringslivets fremtidige behov og muligheter. Det forberedes og søkes om institusjonsakkreditering, samtidig jobbes det med og få nivå 6 og 7 på Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring. Dette vil tilby det spesielt industrien etterspør, nemlig kvalifisert arbeidskraft og har sammenheng med attraktiviteten til de praktiske fagene og en mulighet til videreutvikling. På bakgrunn av dette mener Yrkesopplæringsnemnda i Østfold at det er viktig at fagskolen får opprettholdt dagens økonomi.

 

Karrieresenteret:   

Yrkesopplæringsnemnda mener at Karrieresenter Østfold (KSØ) bør opprettholdes som en egen enhet i ett spleiselag og samarbeid med NAV og Sarpsborg Kommune, slik det er i dag. Det er ingen økonomiske eller faglige grunner til at KSØ skal samlokaliseres med voksenopplæringen eller inkluderes i en ny enhet for voksenopplæring. Yrkesopplæringsnemnda understreker at karriereveiledning er et eget fagfelt og må organiseres på den måten som bidrar til best mulig karrieretjenester til befolkingen og arbeidslivets behov. Konsekvensen av foreslåtte tiltak «Inkludere Karrieresenter Østfold i ny organisasjonsenhet for voksenopplæring» vil ikke føre til innsparing, men til økte utgifter og et dårligere tilbud til befolkningen.

 

Andre konkrete kommentarer til Fylkesdirektørens forslag:

Utover dette så støtter vi fylkesdirektørens forslag 1b. om at Restaurant og Matfag opprettholdes i Fredrikstad, og mener at det også bør opprettholdes i Halden. 

Yrkesopplæringsnemnda er ellers positive til den generelle økningen i yrkesfaglige utdanninger.

 

Yrkesopplæringsnemnda i Østfold

Hva er yrkesopplæringsnemnda?

Yrkesopplæringsnemnda skal fremme arbeidslivets og lærlingers behov og synspunkter overfor fylkeskommunen, og er Østfolds viktigste rådgivende organ for samarbeid om fag- og yrkesopplæring.

Yrkesopplæringsnemndas medlemmer og to observatører fra NAV oppnevnes av fylkestinget for fire år av gangen. LO og NHO har ledervervet 2 år av gangen.

Les mer om Y-nemnda her!