Sommerpatrulje

LOs Sommerpatrulje i Finnmark og Troms for 39. gang!

I uke 26 fortsetter LOs Sommerpatrulje i Finnmark, og deretter i Troms i uke 27. Før vi kommer på besøk, ønsker vi å gi deg fem viktige punkter du bør være oppmerksom på jobb.

Hva er LOs Sommerpatrulje? LOs Sommerpatrulje består av en gruppe frivillige fra LOs forbund som reiser rundt i landet for å informere unge om rettigheter og plikter de har i arbeidslivet. Sommerpatruljen besøker ulike arbeidsplasser for å være tilgjengelig for alle unge med spørsmål rundt arbeidslivet.

I løpet av uke 26 og uke 27 skal LOs Sommerpatrulje besøke unge mellom 15 til 35 år i Finnmark og Troms. Det er mange som er i sin aller første jobb, og det er derfor viktig å kunne besøke der de er for å informere både arbeidstaker og arbeidsgiver om arbeidsmiljøloven.

Skal du ut i jobb? Vær oppmerksom på dette:

1. Har du arbeidskontrakt? Alle skal ha arbeidskontrakt, og den skal fortelle deg hvor du jobber, lønn, stillingstittel og når du skal være på jobb.
  2. Har du fått opplæring? Alle har krav på grundig og betalt opplæring.
  3. Jobber du overtid? Alle skal ha overtidsbetalt, men hvis du er under 18 år skal du ikke jobbe overtid.
  4. Må du bruke verneutstyr? Dersom jobben krever at du må bruke verneutstyr er det ditt ansvar å bruke det. Men, det er sjefens ansvar å gi deg riktig utstyr.
  5. Får du lønnsslipp? Alle skal få lønnsslipp når man får utbetalt lønn. Husk å se gjennom lønnsslippen for å forsikre at du får alt du har krav på.

Trenger du flere råd? Da er det lurt å være organisert! Bli medlem i et LO-forbund og få hjelp og råd dersom du har spørsmål om arbeidslivet.

Telefon og e-post til LOs Sommerpatrulje er også åpen nå, så ikke nøl med å ta kontakt!

IMG_7953.jpg

Bilde over tatt fra LOs Vinterpatrulje som foregikk i februar. I LO Troms og Finnmark begynte LOs Sommerpatrulje allerede i uke 8 på Svalbard. For ordens skyld har vi kalt patruljen på Svalbard for LOs Vinterpatrulje.