Telefon: 99267917
E-post: harald.olsen@lo.no
Det var over 100 deltagere da Fair Play Agder og SMSØ (Samarebeid mot svart økonomi) Agder hadde trommet sammen til konferanse i Dyreparken i Kristiansand. Deltagerne fikk et innblikk i hvordan den moderne kriminialiteten fungerer som f.eks. i varebiltransporten, digital svindel og menneskehandel.
Det var en forventingsfull forsamling som var samlet i Dyreparken da styreleder i SMSØ Mette Gundersen fra LO ønsket velkommen og overlot ordet til daglig leder i Fair Play Agder som ledet konferansen.
Tom Kalsås statssekretær i samferdselsdepartementet la fram regjeringens handlingsplan mot sosial dumping. Hele 39 tiltak er foreslått i den nye planen. De viktigste punktene gjelder varebiltransporten som nesten er helt uregulert i dag. Her vil det bli krav til løyver for å drive profesjonell virksomhet både nasjonalt og internasjonalt.
Det vil bli krav til både ferdsskrivere og hviletidsbestemmelser for sjåførene, og det vil bli innført HMS kort slik man har i byggebransjen. Dersom reglene bryter vil det innføres overtredelsesgebyrer som kan utstedes av Statens vegvesen.
Det vil også skje innskjerpinger i drosjebransjen med nye krav til bilene og sjåførene. Det vil også bli en midlertidig forskrift om makspris for å skape mer like konkurransevilkår. Det vil også bli vurdert om en skal reversere noe på det frislippet av løyver som kom under den borglige regjeringen. I dag gir mange opp å kjøre fordi de må sitte i bilen 15-17 timer for å tjene nok til å leve av det.
Ove Boga fra A-krimsenteret i Vestland tegnet et dystert bilde av spesielt varetransportbransjen på Vestland. Gjennom de undersøkelsene de har foretatt avdekket det mye svart arbeid, unndragelse av skatt, trygdesvindel, brudd på arbeidsmiljøloven, dårlige biler og utnyttelse av sårbare arbeidstakere.
I henhold til krav skulle det ha vært to sjåfører pr. bil, men undersøkelsen avdekket at de fleste opererte med en sjåfør. Manglende registrering av de ansatte, manglende innbetaling av skatt og mange brudd på arbeidsmiljøloven.
A-krim hadde også en stor aksjon mot drosjenæringen med noen skremmende resultater. Em drosjeier som ble stoppet hadde ti biler men bare åtte løyver. Det var ingen kontroll på hvem som kjørte drosjene, mye svart arbeid og opptil 17 timers arbeidsdager. Mange av disse ulovlige sjåførerne fraktet skolebarn og folk med nedsatt funksjonsevne. Mange av sjåførerene hadde ikke kjøreseddel og noen var til og med ruset.
Utfordringene med saker om lønnstyveri er at nesten ingen saker når domstolen. Av de 300 sakene som ble anmeldt kom bare en sak til domstolen.
Posten Bring som leverer over 100 millioner pakker i året har ikke hatt det beste rykte for å ha de beste arbeidsvilkårene for sjåførene. I Norge er det kun vært krav til at du har førerkort for å kunne transportere, mens Danmark og Sverige har krav til både sjåførene og bilene i denne bransjen.
Posten Bring har hatt de fleste av sine kontrakter ute på anbud hvor flertallet av sjåførene har vært enkeltmannsforetak hvor ansvaret og kostnadene hviler på den enkelte sjåfør.
De har nå avviklet elleve leverandører i 2023, og det blir ytterligere avviklinger i 2024. De vil ikke lenger ha enkeltmannsforetak, og ansetter nå egne sjåfører. La oss håpe at det bedrer lønns- og arbeidsvilkårene for de ansatte framover.
Forfatter Einar Haakaas har dypdykket i alvorlig kriminalitet de siste 25 årene og skrevet tre bøker med titlene " Svart maling", "Moderne slaveri i Norge" og "Svenske tilstander i Norge" Den siste boken har fått mye oppmerksomhet hvor han viser til at det er store likhetstrekk mellom det vi ser i Sverige og enkelte miljøer i Oslo hvor det er mafian som står bak.
Haakaas viste til at de skjuler kriminaliteten gjennom å opprette firmaer som skjuler hva de egentlig driver med av kriminalitet.
I for eksempel fiskeribransjen er det enkelte aktører som lønner offisielt de utenlandske ansatte med syv-åtte euro i timen, men i kontrakten fra hjemlandet får de bare betalt fire euro. Det er liten kontroll, og det ene firmaet som drev slik hadde holdt på i 20 år uten at noen hadde reagert.
Firmaet får dekket kr 120 i timen, men betaler den ansatte kun 45 kr i timen, og sitter igjen med en fortjeneste på kr 75 pr. ansatt. Firmaet har kun en postboks i Alta og hovedmannen sitter i Villnius. Hovedmannen har 37 selskaper registrert på seg via postboksen i Alta.
Et annet tema Haakaas var den skjulte innleie som finns og har hatt en økning etter at forbudet mot innleie i Viken og Vestfold kom på plass.
Politiet dro fram noen eksempler på hvordan de kriminelle opptrer digitalt. Et av eksemplene var Limekjeden i Oslo som drev med varehandel som dekke for sin kriminelle virksomhet.
Olsen fra Sparebanken Sør pekte på hvilke metoder de digitale svindlerne bruker og at de blir stadig bedre. Med KI (kunstig intelligens) blir det stadig verre å avsløre hva som faktisk kommer fra bank, politi eller forretningsforbindelser.
Telefon: 99267917
E-post: harald.olsen@lo.no