Industriuka

Industriuka 2024 i Ælvespeilet

Industriuka

Industriuka i Grenland har vokst seg stor og fremstår nå som en mini Arendalsuke med politikere, næringslivsledere og partene i arbeidslivet i skjønn forening. Uka ble sparket igang mandag med statsminister Jonas Gahr Støre i spissen og forsatte utover uken på Kjølnes og i Ibsenhuset. Hele 178 ulike bedrifter og organisasjoner hadde stand onsdag og torsdag.

Det er ikke tvil om at industriuka har vokst seg store og fremstår i dag som en av de største industrimessene i Norge i løpet av få år.

På lag med naturen

Starten var en energifrokost i Skagerak Energi sine lokaler med tema: taktskifte på lag med naturen.

Taktskifte på lag med naturen.jpg

Professor Dag O. Hessen tegnet et litt dystert framtidsbilde hvor han viste til at verdens dyrearter er halvert de siste 40 årene. I verden i dag er det 36 % mennesker, 60 % husdyr og kun 4 % ville dyr igjen. Det er kun naturens egen evne til å ta opp CO2 som gjør at klimamålene ikke er enda verre. Man har gitt opp 1.5 graders målet og nå er det kampen mot å ikke nå 2 graders målet som gjelder.

Stig Schjlseth fra Zero advarte mot at dersom man følger de planer som ligger for nedbygging av natur vil det tilsvare 36% av det vi hittil har bygd ned i Norge. Målet er netto nulltap av naturmangfold.

SAMTIDIG MÅLGANG I 2030?

Jonas Gahr Støre.jpg

Norge har satt seg store mål både innenfor klima og eksport mot 2030. Regjeringen jobber for både 50% eksportvekst og 55% reduksjon i klimautslipp i samme periode. Hvor realistisk er det at vi når disse målene samtidig, og hvor står vi egentlig i dag?

Alle i panelet var forsiktige optimister men det var bred enighet om at det vil kreve storemengder ny kraft og utbygging av linjekapasitet for strøm. Tilslutt kom statsministeren med et stikk til Grenland om at vi trenger kraft fort og da vil vindmøller være avgjørende for å kunne nå målene innen 2030.

Fagbevegelsen på stand

LO og Industri og Energi stand på Industriuka.jpgLO stand på industriuka.jpg

Industri og Energi hadde stand sammen med LO i Tennishallen på Kjølnes. Lykkehjulet var en stor suksess og allerede i løpet av noen timer var man tom for hovedpremien som var en hengekøye med myggnett.

Harald Olsen

regionnestleder