Krigen på Gaza må avsluttes nå

Palestinaflagg i vinden  med folkemengde bak utenfor Folkets hus i Oslo 1. mai 2024
Palestinaflagg i vinden utenfor Folkets hus i Oslo

Krigen på Gaza må avsluttes nå

Denne uttalelsen ble vedtatt på LO Vestfold og Telemarks jubileumskonferanse 31. mai 2024.

I mer enn seks måneder har vi sett den israelske krigsmaskinen legge Gazastripen øde. Mer enn 34.000 mennesker er drept. Mer enn halvparten er kvinner og barn. Mange ligger fortsatt i ruinene – og enda flere har mistet en arm, et bein eller et øye. Krigens sår vil merke palestinerne i tiår framover. De fysiske sårene – og de mentale.

Ingen oppegående mennesker tar Hamas’ terrorangrep den 7. oktober i fjor i forsvar. Men ingen oppegående mennesker kan heller forsvare en kollektiv avstraffelse av et helt folk.

Drap på barn, på mødre, på leger, sykehuspasienter, journalister og hjelpearbeidere. Det er en brutal krigføring som overskrider alle folkerettens grenser. Likegyldighet er det farligste valget.

Regionkonferansen i LO Vestfold og Telemark krever:

·        At Israel avslutter krigen på Gazastripen og slipper nødhjelp inn.

·        At okkupasjonen av Gaza opphører og at Israel fjerner de ulovlige bosettingene på Vestbredden.

·        At Norge forbyr handel med bosettervarer og at Statens Pensjonsfond Utland trekker sine investeringer fra selskaper som understøtter okkupasjonen.

·        At arbeidet for en fredelig to-statsløsning fortsetter.

Ole-Henrik Olsen

Organisasjonsmedarbeider