Landskonferansen for restaurant og matfag i Sandefjord

Landskonferansen for restaurant og matfag i Sandefjord

Mandag denne uken deltok Christine fra kontoret i en panelsamtale om rekruttering og dimensjonering til mat og drikkebransjen i Vestfold under Landsmøtet til restaurant og matfag 2024

Børre Jacobsen fra NHO Vestfold og Telemark, leder av yrkesopplæringsnemda, og Christine Rise fra LO Vestfold og Telemark, nestleder av yrkeopplæringsnemda, deltok denne uken på en panelsamtale under LKRM 2024 i Sandefjord

Noen av temaene var:

• Hva mener du basert på din posisjon burde vært gjort annerledes og bedre for at flere elever velger de yrkestreningene som næringene etterspør?
  • Hvordan og hvilke tiltak kan fylkeskommunene gjøre jobbe for å dimensjonere utdanningstilbudet best mulig for å møte næringslivets behov?

De andre deltakerne i debatten kom fra Fylkeskommunen, yrkesfagslærere og politikere.

Vi var stort sett enige om at det gjøres mye bra i Vestfold på dette, vi har hatt flere satsningsprosjekter på denne bransjen og rekuttering til faget, men at det ikke er så lett å dimensjonere riktig når det er så få søkere. Fylkeskommunen har allikevel satset på å starte opp egne klasser, selv med lavt søkertall, og gjort en del tiltak for å få igjennom de elevene som ønsker å gå denne veien.

Det er et stort behov for flere elever inn i RM fagene, noe av det vi kan gjøre bedre er å:

• Snakke frem faget, opplyse foreldre og ungdom om alle mulighetene som ligger i denne yrkesveien
  • Satse mer på vekslingsmodell, og andre modeller som fremmer læreglede, spesielt for de som ikke trives på "A4" skolen
  • Samarbeide tettere med næringslivet
  • Se på sommerjobber som en viktig rekrutteringsarena og sørge for at ungdommen møter et seriøst og ryddig arbeidsliv som gir de et godt inntrykk av bransjen
  • og mange flere gode ideer!

Vi er heldige i Vestfold som har et solid partssamarbeid som jobber godt sammen med næringslivet, politikere som lytter og aktive medlemmer i y-nemda som står på  for best mulig yrkesfaglig utdanning i vår region.