Lytt til Kameratpraten i sommer

Lytt til Kameratpraten i sommer

LO-radioen er på vei over på Spotify i ny drakt med navnet: Kameratpraten – en podkast fra fagbevegelsen. Det ligger fem episoder ute alt. Bruk sommeren på å lytte deg opp. Vi kommer med en ny episode hver uke fra midten av august. God lytting!

Her finner du: Kameratpraten – en podkast fra fagbevegelsen

Episode 1: LOs sommerpatrulje del 1 – vi snakker om hvorfor, hva og hvordan.
Med oss i episoden har vi Sindre Hornes, ungdomsrådgiver i LO, med ansvar for LOs sommerpatrulje fra LO sin side. Videre snakker vi med forbundsleder i Handel og Kontor Christopher Beckham om hva LOs sommerpatrulje betyr for han og HK. Til slutt i sendingen snakker vi med mangeårig deltaker på LOs sommerpatrulje Tobias Drevland Lund, HK-medlem og stortingsrepresentant for Rødt Telemark.

Episode 2: LOs sommerpatrulje del 2 – Vi går gjennom LOs jobbhåndbok fra perm til perm. LOs ungdomssekretærer i Vestfold og Telemark Jonas Sahlin og Eivind Yrjan Stamnes tar oss gjennom hele denne trykksaken. Dette er arbeidsmiljøloven i kortformat! Lurt å kjenne til sine plikter og rettigheter i arbeidslivet. Med denne episoden får du vite alt du trenger å vite som ny i arbeidslivet.

Episode 3: Norges nye industrieventyr? Fensfeltet på Ulefoss i Nome kommune har Europas største forekomst av sjeldne jordmineraler. Funnet vil gjøre Europa mindre avhengig av Kina og India. Kan dette bli like stort som olja? LO sekretær Are Tomasgard og NHOs regiondirektør Kristin Saga er med.

Episode 4: LOs sommerpatrulje del 3 – spørsmål fra publikum. Vi svarer på de spørsmål vi har fått fra publikum om sommerjobb og hvilke regler som gjelder i arbeidslivet. Hvorfor skal jeg ha lønnslipp? Kan sjefen sende meg hjem? Har jeg krav på arbeidskontrakt? Ja, her får du svarene.

Episode 5: Grundig økonomisk gjennomgang. Vi tar en prat med konsernsjef i SpareBank1 Sørøst-Norge Per Halvorsen om tema. Han har god kunnskap og forklarer vanskelig økonomi på en lettfattelig måte. Her får du vite alt fra verdensøkonomi, hva Brexit har ført til at utfordringer i Storbritannia og hva vil norsk normalrente ligge på?

Kameratpraten tar sommerferie, men er tilbake med nye episoder i august. Lytt deg opp og følg med!
Har du tips til saker? Send oss en e-post