Medbyggersamling for lærlinger

Medbyggersamling for lærlinger

Nærmere 350 lærlinger og ledere fra opplæringskontorene var samlet til konferanse med Medbyggerne på Bakkenteigen i Vestfold. Her fikk lærlingene en god innføring i hvorfor det er viktig med et seriøst arbeidsliv og hva de må passe på. Mange syns det var ekstra stas at Leo Ajkic holdt foredrag om rus. LO stilte opp med stand og delte ut gratis brus til deltagerne.

Medbyggerne i Vestfold og Telemark sammen med opplæringskontorene hadde satt fokus på hvorfor lærlingene må velge seriøse firmaer og takke nei til å jobbe svart. De fikk en god innføring hva et seriøst arbeidsliv er for noe, og hva de må passe på.

Fredrik H. Nilsen fra Muremester Dag A. Nilsen.jpg

Fredrik Nilsen fra muremester Dag A. Nilsen som selv hadde vært lærling for noen år siden ga en innføring i hva arbeidsgivere var opptatt av hos nye potensielle arbidstakere. Han la vekt på at med et fagbrev var veien til videre utdanning kort og du ville være en svært attraktiv arbeidssøker.

Sissel fra Skatteetaten.jpg

Skatteetaten ga en god innføring i hva går skatten din går til og hva er forskjellen på direkte og inndirekte skatt. Hadde alle valgt å jobbe svart hadde det ikke blitt mye igjen av velferdssamfunnet. Da måtte den enkelte betalt de reelle utgiftene selv.

Hva dekker skatten.jpg

Regionalt verneombus Geir Kaasa.jpg

Regionalt Verneombud fra Fellesforbundet Geir Kaasa viste gjennom bilder hvor galt det kan gå når man ikke følger HMS kravene. Alt fra usikrede tak eller manglende bruk av stillas ved bygging. Det er ikke mer enn 2 år siden de hadde en dødsulykke i Telemark.

En av trekkplastrene på konferansene var TV-profilen Leo Ajkic som tok opp problemstillingen ungdom og rus. Selv om han ikke var for straff var han opptatt av at ungdommen hadde et bevisst forhold til rus og at det ikke var forenlig med å bruke store maskiner om man var ruset.

Leo Ajkic på lærlingkonferanse2.jpgLeo Ajkic og Rune Tønnesen.jpg

Rune Tønnesen (her sammen med Leo) og Kenneth Andersen fra Fellesforbundet ga lærlingene en god innføring i hvorfor det bra å jobbe hvitt. De ga også en god innføring i hvorfor det er viktig med tariffavtale i bedriftene.

Pia presenterer Medbyggerne.jpg

Daglig leder i Medbyggerne Pia Hansen Rolstad oppsummerte en svært vellykket konferanse, og håpet lærlingene tok med seg denne dagen inn i et framtidig arbeidsliv.

Det var en svært fornøyd gjeng med lærlinger og opplæringskontor som dro hjem, og noen valgte til og med å melde seg inn i Fellesforbundet.