NHOs årskonferanse 2024

NHOkonf i Spektrum

NHOs årskonferanse 2024

NHO startet tradisjonen tro året med å samle ledere fra både privat næringsliv, offentlig sektor, politikk og organisasjoner til konferanse. Årets tittel var Lederskap og løsninger, og vår regionleder var invitert til å delta.

NHO Vestfold og Telemark arrangerte Kvelden før dagen for representanter fra våre fylker som oppladning til årskonferansen. Her fikk vi flotte foredrag fra Kristian Enger, Kristin Skogen Lund og Terje Aasland.

Årskonferansen til NHO er med på å sette den politiske dagsorden i det nye året. Og derfor er det naturlig at statsministeren holder et av åpningsinnleggene. Jonas Gahr Støre valgte å fokusere på et positivt vendepunkt for norsk økonomi på tross av urolige tider. Både Jonas og Terje kvelden før, avviste at det var grunn til panikk. Men som statsminister viste han til det som egentlig alle innlederne var innom; behov for samarbeid!

NHOpresident og Yarasjef Svein Tore Holsether oppfordret NHOs medlemmer om å være tydelig om behovet for kraft og nett. Han var selvkritisk på at han selv ikke hadde gjort nok for å unngå den lokalpolitiske avtalen i Porsgrunn kommune som forhindrer planlegging av fornybar kraft.

Sjefen for oljefondet Nicolai Tangen holdt et meget tankevekkende innlegg om akseptet og motet for å gjøre feil. Han advarte mot å være så konforme og redde for å gjøre feil at vi blir handlingslammet. Og han pekte på at vi må være mer rause for hverandres feil.

Konferansen ble avsluttet med et spennende fordrag av gründeren av Spotify Daniel Ek.

I lunsjpausen fikk vi mulighet til å overvære en podkasinnspilling med Torbjørn Røe Isaksen, Emile Enger Mehl, Fredrik Solvang og Anita Krohn Traaseth.

Både konferansen og podkasten (ca 2 t og 48 min ut i sendinga) kan høres her.

Irene Bordier Haukedal

Regionleder