Tidenes bluesfest

Tidenes bluesfest

Den 35. utgaven av Notodden bluesfestival ble den beste noensinne med over 28500 solgte billetter. LO sitt prosjekt "somliga går med trasige skor" samlet inn over 150 000 til Norsk Folkehjelp sitt arbeid med å rydde miner i Ukraina. Det hele ble avsluttet med en solidaritetskonsert med Jonas Fjeld på søndagen som ble en verdig avslutning på en strålende helg til tross for noen kraftige regnbyger.

Det hele åpnet med Jailhouse Stage på torsdag hvor innsatte i fengslene får lov å komme å spille på festivalen. Dett er et samarbeid mellom LO og bluesunionen som gir noen av de som har kommet litt skjevt ut i livet et pusterom hvor de kan vise sine talenter.

LO gjennom sine fagforeninger og forbund har samlet inn 854 000 til festivalen for at vi kan gi publikum gratis konserter hver dag under hele festivalen. På standen og på Barrikaden selger vi T-skjorter til inntekt for Norsk Folkehjelp. Her går hver krone til de som trenger det mer enn oss. I år gikk det til minerydding i Ukraina.

Øivind selger skjorter.jpg

Hver dag under festivalen har LO sammen med Norsk Folkehjelp, LO Favør, Sparebank1 og Help en stor stand på torvet hvor man både selger T-skjorter og informerer om rettigheter og plikter i arbeidslivet. Hvert år har vi også en Quiz hvor vinnerne får neste års festivalpass.

Standen på torget.jpg

Festivalen er ikke bare musikk for hvert år arrangeres en blues business i teateret. Are Tomasgard fra LO deltok i debatten om sikkerhet og beredskap hvor det var bred enighet om at forsvaret må styrkes og at det må dannes brede forlik på Stortinget. LO leder Peggy Hessen Følsvik var hemmlig gjest og salen fikk bli bedre kjent med personen Peggy og ikke bare fagforeningslederen.

Are Thomasgard i debatt om beredskap.jpg

Peggy på blues seminar .jpg

Søndagen fylte man opp Hovigs hangar for solidaritetskonsert med Jonas Fjeld. De frillige fra LO, Norsk Folkehjelp,LO Favær, Sparebank 1 og Help gjorde en siste innsats for å skaffe penger til minerydding.

Solidaritetskonsert på søndagen.jpg

Harald Olsen