Togaksjon for stoppmønster på Vestfoldbanen

MDGs gruppeleder i Horten lenker seg fast i to løse togskinner som er stilt opp på europaller på perongen på Skoppum stasjon.
MDG lenker seg fast for stoppmønster

Togaksjon for stoppmønster på Vestfoldbanen

Alle partiene i Horten og Vestfold sammen med LO Vestfold og Telemark og NHO Vestfold og Telemark står sammen om at toget ikke skal dele Vestfold fylke når dobbeltsporet står klart mellom Tønsberg og Oslo i 2025. På tirsdag aksjonerte politikerne i Horten!

Et samlet Vestfold, inkludert kommunene, fylkeskommunen, NHO og LO, har gått hardt ut mot Jernbanedirektoratets forslag til nytt rutetilbud fra 2025 – når det nye dobbeltsporet skal stå ferdig. Da blir det etter planen slutt på direktetog til flyplassene, og også direkteruter mellom vestfoldbyene i nord og sør.

Politikere i Vestfold har tydelig markert i brev til og møter med samferdelsminister Jon-Ivar Nygård, at de ikke aksepterer forslag til nytt stoppmønster på Vestfoldbanen.

– For oss ordførere i Larvik, Sandefjord, Færder, Tønsberg, Horten, Holmestrand og Vestfold fylke og på vegne av våre 256.000 innbyggere og over 20.000 virksomheter, er det helt uakseptabelt med et togtilbud som deler Vestfold i to, har ordførerne i kommunene og fylkeskommunen i Vestfold uttalt i brev til samferdselsministeren.

På tirsdag arrangerte partiene i Horten kommune en aksjon på Skoppum stasjon for å markere misnøye, der gruppeleder for MDG, Lars Henriksen, symbolsk lenket seg fast i løse jernbaneskinner.

LO Vestfold og Telemark var tilstede og støtter det samlede Vestfold i at dette ikke er en god løsning for innbyggerne i Vestfold.

Ordfører i Horten, Christina Maria Bratli (Ap) holdt appell om viktigheten av et godt togtilbud for Hortens innbyggere, som har ofret store arealer for ny togtrasé og ny jernbanestasjon på Skoppum vest, som nå får et dårligere tilbud enn dagens situasjon.

Fylkesordfører i Vestfold, Anne Strømøy (H), holdt appell om viktigheten av at Vestfold fortsetter å være et samlet bo- og arbeidmarked, og at forslaget til stoppmønster utfordrer denne tanken.

Politikere i alle farger og fasonger, samt innbyggere og pendlere, samlet seg på Skoppum stasjon for markeringa.

Eivind Yrjan Stamnes

Faglig ungdomssekretær