Plakatutstilling til LO-kongressen 2022

Plakater og løpesedler var viktige for å spre informasjon da fagbevegelsen vokste fram i forrige århundre. I dag dominerer digital kommunikasjon og sosiale medier. Det må ofte gå raskt, og nye verktøy gjør grafisk utforming lett tilgjengelig for mange. Men selv om teknikken har forandret seg siden papirplakatenes storhetstid, så er prinsippene for god kommunikasjon mye av de samme. Enten resultatet skal opp på veggen, eller publiseres digitalt.

LO har invitert dyktige illustratører til å lage sin plakat til årets LO-kongress. En hyllest til plakattradisjonen, med utgangspunkt i vår egen tid. Her gir vi plass til det store formatet, til kreativitet og faglig utførelse!

Oppgaven

Det ble ikke satt ett konkret tema som samme oppgave til alle, men vi lot det være opp til hver utøver å velge en tematikk de mener er relevant for arbeidslivet i dag. Det kunne være å vise samhold og fordeler ved å stå samlet – eller å sette søkelys på utfordringer og skyggesider. Vi ønsket å gi rom for ettertanke, nye perspektiver eller helt enkelt visuell glede.