– Grunnrenteskatt er bra for fellesskapet

Bilde av LO-leder Peggy Hessen Følsvik
Foto: Trond Isaksen/LO LØNNSOMT: LO-leder Peggy Hessen Følsvik sier at det fortsatt vil være lønnsomt å drive med oppdrett i Norge, men at grunnrenteskatten sikrer at noe av dette overskuddet går tilbake til lokalsamfunnene.

– Grunnrenteskatt er bra for fellesskapet

Et samlet LO støtter regjeringens forslag om grunnrente på havbruk.

– Norske fjorder og havområder har gjennom 30 år bidratt til en eventyrlig vekst og utvikling innenfor havbruksnæringen generelt, og laksenæringen spesielt. At noe av dette overskuddet nå vil komme lokalsamfunn og felleskapet til gode, mener vi både er rett og rimelig – og riktig vei å gå, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Nødvendig for å sikre gode velferdsordninger

Ifølge LO-lederen vil det fortsatt være lønnsomt å drive med oppdrett i Norge, men grunnrenteskatten sikrer at noe av dette overskuddet går tilbake til lokalsamfunnene.

– Andre næringer som tjener store summer på våre naturressurser bidrar allerede til felleskapet på denne måten. At noen av overskuddsmilliardene fra oppdrettsnæringen nå skal gå tilbake til fellesskapet er god fordelingspolitikk, og også helt nødvendig for å sikre lokal utvikling og gode velferdsordninger i fremtiden, avslutter Hessen Følsvik.

Les LOs høringssvar her.