Landsorganisasjonen i Norge

Internasjonalt
I dag åpnet Hans-Christian Gabrielsen LOs internasjonale konferanse om arbeidstakerrettigheter, arbeidsmigrasjon og idrettsarrangementer.

Vil unngå nye VM-dødsfall

I fjor ble det anslått at så mange som 1200 migrantarbeidere hadde dødd på jobb for å bygge anleggene til verdensmesterskapet i fotball i Qatar siden 2010. - Hvis vi skulle holdt ett minutts stillhet for hver migrantarbeider som er estimert å dø under byggingen av VM-anleggene ville de 44 første kampene av mesterskapet vært tause, sa en alvorstynget LO-leder.

Ifølge det globale bygnings- og trearbeiderforbundet, BWI, døde 21 bygningsarbeidere under arbeidet for å forberede til fotball-VM i Russland i 2018. Neste fotball-VM er i Qatar i 2022. Internasjonal fagbevegelse frykter at tallet vil øke til over 4000 døde innen 2022, hvis ikke nødvendige tiltak og endringer settes i gang.

Migrantarbeidere er sårbare for uverdige arbeidsforhold understreket LO-lederen.

- Arbeidsmigrasjon er en av de største utfordringene som internasjonal fagbevegelse i dag står overfor. En stadig voksende økonomisk globalisering gjør at vi har flere migrantarbeidere i dag enn noen gang før.

- Historiene til arbeiderne i Qatar er dessverre ikke unike. Det er hverdagen for hundretusenvis av migrantarbeidere verden over, sa LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

- Mange blir utsatt for useriøse bemanningsbyråer, som gir falske løfter om jobben og lønnen de skal få i et annet land. Lønninger blir presset nedover, HMS-regelverk satt til side, grunnleggende arbeidstakerrettigheter blir brutt.

- Mange tar opp lån av en tredjepart for å få jobb i et annet land, og risikerer å bli ofre for tvangsarbeid. Og mange mister livet.

LO jobber sammen med internasjonal fagbevegelse og ILO for å fremme anstendig arbeid, både i Norge og gjennom utstrakt internasjonalt solidaritetsarbeid.

- Vårt mål er et anstendig arbeidsliv for alle som sikrer en lønn å leve av, en trygg arbeidsplass og en sterk fagbevegelse som kan stå opp i mot myndigheter og arbeidsgivere når det trengs.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler