Landsorganisasjonen i Norge

Likestilling - og diskriminering

Bekjemp vold mot kvinner

25. november er FNs dag for bekjempelse av vold mot kvinner. LO kjemper for et arbeidsliv uten vold og trakassering. Gjennom en egen FN-dag og en påfølgende kampanjeperiode på 16. dager anerkjenner FN og alle som markerer dagen at vold mot kvinner er en omfattende, global samfunnsutfordring.

Denne høsten har #metoo-kampanjen skapt enormt engasjement. Seksuell trakassering og maktmisbruk foregår i alle bransjer og i alle deler av samfunnet. LO har hatt arbeidet mot seksuell trakassering på dagsordenen i mange år. Vårt budskap er krystallklart: Det skal være nulltoleranse for seksuelle overgrep i norsk arbeidsliv. Vi kjemper for et arbeidsliv uten vold og trakassering.

Hver tredje kvinne i verden blir utsatt for seksuelle overgrep eller andre former for vold i løpet av livet. Vold mot kvinner manifesterer seg på forskjellige måter. Den tar både fysiske, seksuelle og psykologiske former. Les mer fakta og statistikk på FNs kvinneorganisasjon UN Womens nettsider

Seksuell trakassering defineres som regel som uønsket seksuell oppmerksomhet som oppleves som krekende og plagsom for den som rammes. Hvilke rettigheter og plikter har arbeidstaker og arbeidsgiver? Les mer Hva er seksuell trakassering?

Pressemelding om kampanjen fra FNs kvinneorganisasjon UN Women

Følg og bidra til kampanjen på sosiale medier #orangetheworld og #16days.

Les mer om kampanjen

Flere aktuelle saker